reklama

O cukrovke, aj keď vôbec nie o nej

„Nie, hneď po obede maškrta nebude. Ješ veľa sladkého, urobíš si nábeh na cukrovku.“ Táto veta odštartovala dramatické popoludnie, ktoré som v tom momente vôbec neodhadla.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Hoci pri debatách o sladkostiach už začínam byť bezmocná a dochádzajú mi argumenty, priznávam úprimne – riadne som si zdôvodnením zjednodušila situáciu. Skratky sa nevyplácajú, dala mi vzápätí pocítiť dcéra: „Nedostanem cukrovku, mami. Moma povedala,“... dcéra sa zhlboka nadýchla, lebo aj ja som sa, ako do mňa vošlo v tej chvíli sto čertov, „Moma povedala, že zo sladkého sa cukrovka nedostáva. A ona o tom vie. Lebo ju má.“ Ukončila víťazoslávne začínajúca puberťáčka. A to už vo mne vrelo. „Moma povedala? Moma? Ja o tom akože nič netuším?“ „No, ona je chorá a natočila video o cukrovke. A tam hovorí...“ „Milá moja. Ja o cukrovke tiež niečo viem. A viem, že je jej viac druhov. A aj to viem, že obezita môže s cukrovkou súvisieť.“ Vo chvíli sme boli obe oduté a tónina našich hlasov poslala druhé dieťa v tichosti do izby, kde sa radšej stalo neviditeľným. Sedeli sme pri stole, obe vzdorné a obe naštartované. Pery rozochvieval hnev. Drobka ukrivdene vzlykla. Mama zvyčajne všetko vie, ale nemusí vedieť všetko! Prečo ona raz nemôže mať pravdu?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šibe ti? Nehuč! Kvôli keksu! Krava!!! Kontroluj sa! Buď matka, diplomat, komunikuj ako rozumný dospelý človek bez emócií, buď láskavá, chápavá – kričali vo mne všetky obranné mechanizmy. A našťastie dosť nahlas, aby rozum vyslal ústam pokyn k vete: „No, tak sa dohodneme. Ty si teraz sadneš k počítaču a nájdeš si o cukrovke nejaké informácie. Nie video od Momy. Iné informácie. A potom si porovnáme, čo tam je.“ Hovorila som, ale v duchu predsa len trochu pochybovala. Môže mať tá Moma pravdu? Žeby som to ja vedela zle? Žeby predsa? Ale nie, veď predsa som sa tomu venovala...

Neistota trvala asi štvrť hodiny. Sedela som na gauči a snažila sa čítať, stále mysliac na cukrovku, keď sa dcéra vrátila z izby s rozsvieteným tabletom. „No, mami. Hľadala som.“ „A našla? Ako to teda je?“ „Našla. Ale neviem, ako to je. Lebo tomu vôbec nerozumiem.“ Vzala som jej tablet z rúk. Bolo to o cukrovke. O dvoch druhoch a o príčinách a následkoch a liečbe. Boli tam informácie, ktoré sme hľadali... ale plné latinčiny, cudzích slov, popisov procesov z biológie, s ktorými sa v škole stretne najskôr o tri roky. V jedenástich by som tomu nerozumela ani ja. Možno by tomu poriadne nerozumel ani tridsaťročný bez záujmu o svet. Fúha. „No, Juli, pozri.“ A začala som čítať odsek po odseku a prekladať do reči, ktorú pochopí. Namiesto obezity tučnota, namiesto enzýmov látky, nie diabetes, ale cukrovka, namiesto substitúcie náhrada. Pár odsekov sme čítali s porozumením a v rozhovore hodnú chvíľu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Tak. Už rozumieš?“ „Už.“ „A?“ „No, zdá sa, že ste mali pravdu obidve.“ „Super. Juli, pozri, mrzí ma, že som na teba vybehla. Moma to naozaj určite super vie, keď je sama chorá, ale ja som robila s ľuďmi s cukrovkou a nie tak podrobne, ale niečo tuším tiež. A aj to, že obezita spôsobená prejedaním a veľa sladkostí môže mať súvis s chorobou.“ „To som nevedela, že si s tým robila.“ „Nemusíš niektoré veci vedieť. A to je práve to dôležité. Juli, prosím, nechajme teraz Momu aj cukrovku. Skúsme to inak. Dohodnime sa, že keď sa budeš chcieť niečo dozvedieť, zistíš si to na viacerých miestach. Nemusíš sa pýtať mňa, ja neviem o úplne všetkom, ale že skrátka skúsiš ešte inde pohľadať, aby si si bola istá. A uvidíš, niekedy sa dozvieš rozdielne veci. A potom príď, pohľadáme, čo je pravda.“ Dohodli sme sa. Vďaka tomu, že mám bystré, a aj keď na začiatku puberťáckej revolty, poslušné dieťa. Veľkorysá a skvelá. Aj keď som ja zlyhala, dopriala mi trpezlivosť a zhovievavosť a našli sme cestu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na iné však neviem prestať myslieť. Koľko ľudí sa spýta na ďalší názor? A z tých, ktorí to urobia, koľkí naozaj idú a hľadajú? A koľkí sú schopní porozumieť tomu, čo sa dozvedia? Nielen kritické myslenie je kľúč. Bez vzdelania a rozhľadu je stále len časťou cesty. 

Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu