reklama

Muži, ktorí sadia stromy

Po prvý raz som sa s ním stretla pred rokom. S mladíkom, ktorý zachraňuje jablká. Doslova. Ľudo  je ovocinár, vyštudovaný ekológ. Tento rok som stretla jeho kamaráta Jana. Tuláci, povedala by moja babička.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)
Obrázok blogu

S partiou podobne šibnutých sa takmer každý víkend túlajú bošáckou a myjavskou krajinou. Pomaly a pokojne. S otvorenými očami. Hľadajú staré sady, skúmajú stromy v nich, zbierajú ich nedokonalé plody.

Jano pozná násobne viac jabĺk, než som si vôbec vedela predstaviť. Vie, ktoré bude chutiť ako ananás, ktoré vonia ako citrón, ako bude sypké a ktoré vydrží celú zimu. A vie aj, ktoré odrody sa pomaly strácajú. Tak, ako môžu vymrieť zvieratá, miznú aj rastliny. Niektoré odrody, ktoré jedli ešte naše babky, už takmer neexistujú. Preto chodia po krajine, pátrajú po nich a zachraňujú ich. Stromy ošetrujú a štepia, aby celkom nezmizli. Názvy ako z Andersena: Api Hviezdovité, Watervliecke mramorované, Gustávovo trvanlivé, Šampanská reneta, Kožuch. „To má hnedú a hrubú šupku. Výborne sa hodí na sušenie,“ vysvetľuje a oči mi svietia. „No, ale, trh ich vytlačil. Každý chce jablká červené a dokonalé. Blýskavé,“ hovorí s trochou smútku. Keď sa zahĺbi do popisu niečoho takého samozrejmého a prostého ako jablká, nedá sa zastaviť. Teraz na jeseň mapujú sady. V zime potom do nich budú chodiť ošetrovať stromy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Prečo to robíš, opýtam sa po chvíli. Prečo dvadsaťročný chalan hľadá staré jablká? Aký to má vlastne význam? Zamyslí sa. „Lebo... ma to presahuje. Bola by škoda o tie stromy prísť. Zachraňujem ich to pre svojich synov, možno vnukov. Skladám tak hold krajine.“ Hovorí pomaly a každé slovo zvažuje. Lebo nad tým vôbec nerozmýšľa. Jednoducho to robí.

Obrázok blogu

Muži, ktorí sadia stromy. Mladí a plní nadšenia. Nikdy som žiadnych podobných nestretla. Sú pre mňa ako tie jablká. Nedokonalé, na pohľad úplne krásne. A vnútri zaujímavé, dobré a poctivé.

Obrázok blogu
Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu