reklama

Hore Kalváriou

Ešte že som v tej škole dávala pozor. A čítala si aj niečo navyše. Kráčame hore banskoštiavnickou kalváriou, traja veľkí a traja školopovinní. Nakukneme do každej kaplnky. Malí trvajú na zachovaní poradia, chcú poznať celý príbeh a to presne. Ako ideme hore kopcom vysvetľujem výjavy, občas slovo preberie tato. Príbehy nás dovedú až hore. Cítime sa neskutočne a mysticky, nad mestom s tisíckami svetiel. „Poďme už", ťahá ma preč zbojník. Som prekvapená, veľmi sa sem tešil. Nechávali sme si tú cestu na posledné dni výletu a na večer. Ale je riadna tma, kopec vysoký a cestičky úzke... „Ty sa trochu bojíš, Matúško, však." Prikývne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Do jednej ruky vezme baterku a do druhej moju, ponáhľa sa, nech sme z tej najväčšej strminy čo najskôr preč. Asi v polovici kopca sa upokojí , spomalí - a je schopný zas počúvať. „Je-žiš ká-že v chr-chrá-me," číta v slabom svetle nápis pod maľbou v krásnej opravenej kamennej stavbe. Tato sa nadýchne, chystá sa pokračovať v príbehu. „Ja viem, ja viem!", nenechá ho malý. A sám začne vykladať o stratenom chlapčekovi, ktorého rodičia po hodinách hľadania našli v kostole, ako sedí v obkľúčení múdrych a čuduje sa - veď ste mohli vedieť, že prídem do domu svojho otca. Sedí na schodíkoch, chrbtom ku kaplnke, vedľa neho ďalšie dve deti. Hovorí a zdá sa, že aj rozumie. Zatiaľ je to preňho len rozprávka. Pamätá si ju tak dobre asi preto, že Kristus je v nej chlapec o málo starší od neho. Stojíme oproti nim a počúvame. A ja si zrazu uvedomím, že je to presne ako na obraze vnútri kaplnky. Dospelým káže chlapča. A oni počúvajú, rovnako pozorne, ako malí počúvali pred chvíľou nás.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máme šťastie. Deti majú ešte ten dobrý vek, keď veria, že to, čo im vravia dospelí, je pravda. Veľa sa pýtajú a majú radi naše odpovede. Váž si to, hovorieva mi priateľ, o pár rokov ohrnú nos a odfrknú, keď im budeš chcieť rozprávať. A tak teraz pred kaplnkou počúvam a som ticho, aby malí cítili, že ich slová sú rovnako dôležité ako naše. Nielen dospelí majú patent na rozum a nielen dospelí majú nárok na to, aby boli vypočutí. Verím, že je dobré, keď to deti cítia a vedia. A možno sa nám to raz v tých odfrkávacích dňoch vráti.

Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu