reklama

Lekvár

Mávali sme ich plné police. Fľaše s lekvárom. Mamka nikdy nezavárala, babičky len občas - nemali sme záhradu a z kupovaného to je iná káva. Aj tak bola naša špajzka vždy zaskladaná pohármi so sladkou hustou hmotou. Mamka - lekárka ich nosila z práce. Ďakujeme - hovorili nimi babky a tety z dedín okolo. Malinové, jahodové, marhuľové, ale aj slivkové tuhé tak, že nešli rozotrieť. Neboli mi vzácne. Bolo ich veľa a nevedeli sme ich minúť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Brala som si ich neskôr na internát a potom aj na privát. Časom do vlastného bytu. Zásoby začala dopĺňať manželova mamka a lekvár získal nové príchute - egrešovú, ríbezľovú, broskyňovú. Lenže k rodičom sa jazdí stále poredšie... A zrazu mi ostali posledné tri lekvárové zaváračky. Niekoľkokrát som už po nich siahla a zasa stiahla ruku späť. Nie, na normálny koláč je ich škoda. A do palaciniek dám tentoraz ešte čokoládu.

Obyčajné fľaše s lekvárom pre mňa zrazu znamenajú domov. Spomienky. Zaprášené viečka v policiach pivnice a za výťahovou šachtou v byte môjho detstva. Rozbité črepy v oranžovej hmote, keď som raz toho chcela odniesť príliš veľa. Slepé skúšanie chute, lebo farba nie a nie prezradiť pôvodné ovocie. Vznešený obdiv k starkým alchymistkám, ktoré dokázali sklenené poháre naplniť hmotou takou dokonalou, že žiadna lyžica nebola pri ochutnávaní dosť veľká. Veľké hrnce a ťažká lepkavá vôňa, ktorá z kuchyne zaplní celý byt pri letnom varení u svokry.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zavárať si sama netrúfam. Zatiaľ stále verím, že kým minieme poslednú fľašu, babky vždy dodajú nové. Verím, že si lekvár nikdy nekúpim v obchode. Že kým by sa to raz malo stať, naučím sa majstrovstvu gazdiniek. Aby police v špajziach mojich milých neostali prázdne.

Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu