reklama

Neznámy kňaz

Zo zažltnutej obálky sa vysypú papieriky. Kartičky, aké poznám z modlitebných knižiek - podobizne svätých, modlitby, citáty z Biblie. Usmejem sa - to by nebola babička, milovníčka umenia. Medzi nimi maličká reprodukcia od Ghirlandaia a Michelangela.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Som prekvapená, čo tu tie sväté obrázky robia. Roky som netušila, že babička je veriaca a hoci teraz už viem, tak veľa obrázkov som nečakala. Medzi poslednými vypadne husto popísaný. „Já jsem s vámi na všechny dny až do konce světa" je nadpísaná pozvánka na pamiatku novokňazského požehnania p. Josefa Pernikářa s letopočtom tri roky pred mojím narodením. Babička bola vtedy o málo staršia, než ja teraz. Kto je ten kňaz? Ako sa poznali? S čím sa mu zdôverovala?

Hodím meno do vyhľadávača a čakám. Sklamaná lúskam tých pár odkazov, kde sa spomína jeho meno. Opakuje sa neznáme slovo. Nepomucenum. Internát, kňazský seminár komunita v Ríme, kde sa mladí seminaristi pripravujú na poslanie duchovných. Nič, čo by mi povedalo viac. Skúsim sa opýtať. Píšem na dve adresy. Neviem, či správne, ale prosím, možno by ste mohli poskytnúť nejaké informácie o pánovi Pernikářovi alebo posunúť naňho kontakt? A čakám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia kňazom hovoria veci, o ktorých nevie ani ich rodina. Žiadajú ich o radu, zdieľajú s nimi súkromie. Veria im a tak ich kňazi poznajú niekedy viac ako najbližší. Myslím na neznámeho muža. Predstavuje si, ako sa zhováral s mojou babičkou. Iste poznal aj jej mamu a dcéru. A možno neskôr ako dieťa aj mňa. Aký je? Čím bol výnimočný, že práve k nemu mala babička blízko?

Po pár týždňoch prichádza prvá odpoveď. Meno kňaza nepoznám, ani v seminári ho už dlhšie nepočuť, neviem pomôcť. A o pár dní ďalšia. Narodil sa v rovnakom roku ako babička. Štúdiá teológie musel prerušiť. Pracoval u pétépákov. Neskôr odsúdený na 14 mesiacov. Rok 1968 ho opäť priviedol do seminára. Pápežom Pavlom IV. vysvätený na kňaza, potom už slúžil v Rakúsku. V roku 2004 oslávil osemdesiatku. A zhruba rok a pol na to umrel. Musel to byť zaujímavý človek. Ale už mi nič nepovie. Už sa ho nespýtam. Otázky, ktoré mi vírili v hlave, ostanú bez odpovedí. Je mi smutno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale možno to tak má byť. Je doba, keď sa vieme dostať k takmer akejkoľvek informácii. Vyhľadávame a zisťujeme fakty, nachádzame staré fotky, kontakty na ľudí spred veľa rokov. Nuly a jednotky nás dokážu spojiť s kýmkoľvek vo veľmi krátkom čase. A tým výraznejšie je, keď sa niečo nedozvieme. Lebo - ľudia nie sú nuly a jednotky. A niektoré veci asi majú ostať skryté.

Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu