reklama

Iba šaty

Mohla byť sobota alebo možno aj štvrtok. Babička bola dôchodkyňa a šila, keď bolo treba. Len muselo byť dobré svetlo. Roztiahla v obývačke okrúhly stôl. Robila to iba pri dôležitých slávnostiach a pri strihaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Na veľkej mahagónovej ploche rozhodila látku a párkrát prešla okolo nej. Potom siahla do ozdobnej škatule od luxusnej bonboniéry a vytiahla strihy. Vybrala ten správny a siahla po zápisníčku s mierami. Siahla do maličkej plechovky od krému na ruky plnej špendlíkov po modrú alebo ružovú krajčírsku kriedu. Strih položila na látku a začala kresliť pre mňa neuveriteľný tetris. Ani centimeter tkaniny nevyšiel nazmar. Prekladala papier, skúšala a obťahovala. Potom vzala obrovské ostré nožnice. Nič iné sa nimi strihať nesmelo. Skoro som nedýchala. Chrust. Chrust. Zvuk strihania látky ma vždy fascinoval. Aj odvaha - urobiť ten krok, ktorý sa už nedá vrátiť. Babička strihala, potrebné diely k sebe prišpendlila, na niektorých si kriedou robila značky. Bol to koncert pre dve ruky a látku. Nastrihané kúsky zložila do vyrovnanej igelitky. Vtedy ešte plastové tašky neboli všade, na šitie ich mala starostlivo odložené.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Všetko odložila na dosku stroja. Vždy tam ležala len látka k šatám, ktoré práve šila. A začal sa druhý part. Zošpendliť. Nanečisto zošiť kontrastnou niťou. Prvá skúška na človeku, pre ktorého to malo byť. Došpendliť detaily. „Píchla jsem tě? To se budeš líbit." Šila s rezervou -keby sa náhodou na dámu prilepilo kilo - dve, aby bolo čo povoliť. „Opatrně přes hlavu, tak, prima." A ďalšie dejstvo. Do stroja pripraviť namotané nite v presných odtieňoch. Zošiť. Zaentlovať. Čo treba zoštepovať a iné ručne došiť alebo vyšiť. Medzitým ďalšie skúšky. Aj tú najjednoduchšiu blúzku šila precízne a na viackrát. Po skončení ešte pozbierala zvyšky látky a odložila ich, čo keby bolo treba časom niečo opraviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po dokončení som veľakrát pomáhala babičke vyťahovať z hotových šiat nite prvého šitia. Presne som sa naučila, kde potiahnuť, aby sa vypáralo čo najviac naraz. Toľko práce, toľko opakovaných a na pohľad zbytočných úkonov, myslela som si. Ale potom som si obliekla, čo vyšlo spod stroja poháňaného jej rytmickým šliapaním. Dokonale padnúce. Krásne. Plné drobných detailov - záševkov, pútok, vystužených výšiviek, spevnení okrajov.  

Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

Bola to práve tá práca. Práve tie opakovania a neustále dolaďovania, ktoré robili jej oblečenie výnimočným. Nedokončenú vec by nedala z rúk. Nikdy ma nepoúčala. Nemusela. Len som pri nej sedávala a pozerala sa. A počas tých hodín som pochopila význam vety - aj keď robíš tú najnepatrnejšiu vec na svete, rob ju najlepšie, ako vieš.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu