reklama

Keď píše storočná pani...

„Milá paní Hano, čas plyne jako voda a sestra Marta už zase jede domů na Slovensko a uhání mne, abych Vám napsala, že to vezme ssebou a přidá fotky..." Drobné písmo, jemná linka, riadky usporiadané jeden pod druhým. Písmená ozdobené kudrlinkami vyšli spod pera storočnej panej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

„Tady jde život svým tempem, sem tam někdo zmizí a po nějaké době se dozvím, že odešel navždycky." Píše mojej mamke. Pred piatimi rokmi prišla bývať do zariadenia pre seniorov. Nikdy sa nevydala, nemala deti ani vnúčatá a sama sa o seba už nevládala postarať. „Daří se mi dobře, jen oči se značně zhoršily a také sluch je mizerný. Není divu, vždyť mi bude v září 100 let! Nikdy mne nenapadlo, že zde budu tak dlouho. V poslední době si stále vzpomínám na dávné časy, hlavně na mládí, protože z naší třídy z gymnasia už nikdo nezůstal a nejhorší je pocit osamění." Ak by niekto chcel prečítať list písaný mojou rukou, musel by sa ponamáhať oveľa viac, než ja pri čítaní jej viet. Napriek tomu: „Za špatnou úpravu se snad nemusím omlouvat. Pochopíte, i když mne samotnou to překvapuje. Nemohu si zvyknout na své vady." Píše bez chýb, trochu archaickou gramatikou. Vždy tak hovorila. Ticho, pomaly, vážila každé slovo. Právnička. Susedka mojich babičiek. Odišli skôr, než ona. Jej kontakt so svetom sú teraz len sestry, ktoré sa o ňu starajú a listy - aj mojej mamke a sestre.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 

Obrázok blogu

„Některé věci jsem nevěděla, Marcela mi o tom neřekla. Také o ní nic nevím už 3 roky. Byla zde za mnou, ale pak už se neozvala, ačkoliv jsem jí psala. Platí zřejmě přísloví „sejde z očí, sejde z mysli". Takový je život." Život je však taký, že pani Marcela, ďalšia susedka storočnej panej, umrela ani nie šesťdesiatročná na rakovinu, ktorá mala veľmi rýchly priebeh. Pani Věra o tom netuší, nemal jej to kto povedať. 

Písať jej nikto nepomáha, nemusí diktovať iným. Z toho, čo píše, čítam čistú myseľ a dobré zdravie. Obdivuhodné. Nesťažuje sa, nenarieka. Z riadkov ide pokojná energia pomalých dní vo vlastnom svete, ktorý tvoria najmä spomienky. Aj takto môže vyzerať svet storočnej panej. Mnohí sa staroby bojíme. Ďakujem, pani Věra, že mi ukazujete, aká dôstojná a pekná môže byť.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu