reklama

Už nie tajomná

Roky som chodila okolo. A roky si vravela - prečo nemôžem dnu? Ako napríklad v Prahe, kde sa do starých synagóg môže pozrieť hocikto. Nie som židovka, ale rada by som videla, ako synagóga vyzerá a skúsila posedieť, nechať na seba padať atmosféru. Bratislavská synagóga však ostávala zavretá, tajomná, chladná, nedostupná. Ale toto je už fotka zvnútra. A urobila som ju ja. Včera. Niečo sa zmenilo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

 

Obrázok blogu

Do bratislavskej synagógy, jedinej v meste, odvčera môže každý. V jej vrchnej časti, v priestoroch kedysi určených ženám, otvorili Židovské komunitné múzeum. Komunita židov bola v Bratislave silná a veľká stáročia. Kedysi tu stáli synagógy tri a bolo tu dvadsať modlitební.  

Obrázok blogu

Už okná oproti synagóge majú zaujímavú históriu. Sedávali za nimi agenti Štátnej bezpečnosti a fotili a zapisovali všetkých, ktorí sa chodili dnu modliť. Včera by som na ich záberoch objavila aj ja. Nemám pokrytú hlavu, ako väčšina vydatých žien okolo. Vchádzam bázlivo, neisto, na nových miestach to tak býva. Hľadím na železobetónové piliere, kovový svätostánok, strohé ozdoby. Malé okná prepúšťajú prekvapivo veľa svetla. Je tu sivo a v zime určite strašne chladno, aj preto bude múzeum otvorené len v lete. Cítim sa cudzia, ako sa obzerám a chcem vidieť každý detail. Staré stavby ma vždy zaujímali, spojené s náboženstvom o to viac. Ale ľudia okolo sa usmievajú - a moju zvedavosť prijímajú zhovievavo.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Synagóga vznikla v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Je zvnútra menšia, než sa zvonka zdá. Takmer bez výzdoby, kubistické ornamenty o to viac vyniknú. Nežidia to všetko uvidia zvrchu z ochodzy. Tam je múzeum so zbierkou starých judaík, ktoré doteraz verejne nevystavovali. Tiež rituálne predmety, svietniky, zlatom vyšívané plášte, vzácna je tabuľa s obrazom požiaru Bratislavského hradu z roku 1811.  

Obrázok blogu

Prví židia sa na území Bratislavy objavili vraj už v rímskych časoch. Komunita sa výrazne začala rozrastať v 11. storočí. A časom sa Bratislava stala vďaka významnej škole - ješive - jedným z najdôležitejších miest židovského sveta. Komunita silnela do druhej svetovej vojny. V roku 1940 tu žilo vyše 15 tisíc židov. Po vojne ich ostala tretina. Osobné predmety, rituálne, klenoty, dokumenty spolu s predmetmi náboženskej obce s vysvetlením pomôžu ľuďom urobiť si obrázok o tom, ako žili v Bratislave židia, ale nielen oni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie som Bratislavčanka, ani židovka. Ale teší ma odkrývať prach starých vecí a miest. Tých, ktorí by o starej Bratislave vedeli rozprávať už veľa nie je. A tak som úprimne rada, že je ďalšie miesto, kde sa dá o histórii mesta a jeho ľudí niečo dozvedieť.  

Obrázok blogu
Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu