reklama

Sprievodca

Malá dedinka na južnej Morave, pri okraji na malom kopčeku kostol. Stojíme pred ním, snažím sa zahriať deti, pozrite, tam je ženích! Mávam priateľovi, trasieme si rukami, veľa šťastia, nebuď nervózny. „Dobrý deň, priatelia", ozve sa zrazu spred dverí. Mladý muž v sivom saku a texaskách pred chvíľou dofajčil ubalenú cigaretu a teraz sa usmieva, širšie to ani nejde. „Ja som kňaz, i keď to tak možno nevyzerá. Vítam vás všetkých na svadbe, novomanželia ma požiadali, aby som im pri tomto kroku trochu asistoval." Asi pol stovky svadobčanov sa ticho zomkýna okolo mladíka a počúva. „Čaká nás svätá omša," vysvetľuje kňaz. „Omša, teda misa, znamená púť. Poďme spolu vyprevadiť týchto dvoch ľudí."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

O chvíľu sa usádzame do lavíc, kňaz prichádza ustrojený, obklopený miništrantmi. „Táto omša bude katolícka. Vítam tu však aj ľudí iných vyznaní, aj tých bez vyznania. Vítam vás všetkých. Som šťastný, že ste tu. Prijmite túto omšu ako príležitosť zamyslieť sa, pozrieť sa do seba." Ľudia sa usmievajú, nie som asi jediná, kto takéto niečo počuje na začiatku bohoslužby po prvý raz. A kňaz pokračuje. „Pre tých, ktorí možno nevedia, bude to tak trochu telocvik. Chvíľu sa sedí, potom stojí - stojí sa pri slove Božom. Kedysi sa počas omší stálo celý čas, bolo nemožné sedieť, mať pohodlie. Lavice máme až od baroka. Sú výsledkom lenivosti, spohodlneli sme. My budeme teda občas stáť. Pretože omša je príprava na púť. Celý život veriaceho by mal byť takou púťou - kedykoľvek by mal byť pripravený vstať a kráčať - tam, kam ho najviac treba. Preto sa aj na omši pri slove z Písma stojí - aby aspoň takto dali veriaci najavo, že nie sú zasedení, že sú pripravení vyraziť a pomáhať." Kňaz vysvetľuje čo sa kedy bude diať. Potom sa odmlčí. Zavrie oči, rozpriahne ruky. Ostane tak dlhú chvíľu. Oči znovu otvorí, nadýchne sa a krásnym hlbokým hlasom začne: „Pán s vami."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čítania, hudba, kázanie. Kňaz je vážny iba pri modlitbách. Odpovedá mu len hŕstka ľudí, oveľa menej než som zvyknutá z kostolov u nás, oveľa menej ľudí sa modlí s ním. Pri rozprávaní kňaz vôbec nie je vážny. Robí žartíky, sám sa smeje. Keď si novomanželia povedia áno, zatlieska im.

Ešte nikdy som nebola na omši, ktorú slúžil farár v teniskách. Ešte nikdy som nebola na omši, kde by kňaz zvlášť vítal ľudí iného vyznania a kde by neznalým vysvetlil, čo sa prečo deje. Bola to prvá omša, kde som počula ľudí úprimne sa smiať. Bola to nádherná omša. S úžasným sprievodcom. Bolo to miesto, čas a ľudia, kde bolo tú niečo vyše hodinu všetko presne tak, ako má byť.

Marie Stracenská

Marie Stracenská

Bloger 
  • Počet článkov:  858
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som žena. Novinárka, lektorka a konzultantka. Mama nádherných a šikovných dvojčiat. Manželka, dcéra, sestra, priateľka. Neľahostajná. Mám rada svet. Rovnako rýchlo sa viem nadchnúť, potešiť a rozosmiať ako pobúriť a nahlas rozhnevať. Zoznam autorových rubrík:  o deťocho vzťahocho kadečomSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu